آرشانآرشان، تا این لحظه: 12 سال و 1 ماه و 4 روز سن داره

یادداشت های کودکی

سبد غذايي مادران شيرده

1391/6/26 19:40
نویسنده : زیبا
315 بازدید
اشتراک گذاری

همانگونه كه زنان موظف‌اند بسياري ريزمغذي‌هاي مورد نياز بدنشان را در اين دوران به ميزان لازم تأمين كنند، اجتناب يا كاهش مصرف برخي غذاها نيز در اين دوران از بسياري واكنش‌ها و عوارض جسماني تهديدكننده سلامت نوزاد پيشگيري مي‌كند.
فلفل قرمز، فلفل سبز، پودر كاري و دارچين از ادويه‌هايي هستند كه در دستگاه گوارش واكنش‌هايي را به‌وجود آورده و ممكن است با انتقال از طريق شير مادر، موجب اختلالات گوارشي مانند اسهال، آشفتگي معده، دل‌درد و حتي تهوع و استفراغ كودك شود بنابراين بهتر است كمتر مورد استفاده قرار گيرد.
شكلات اگرچه ماده غذايي لذيذي است اما كافئين موجود در آن به كودك منتقل شده و باعث نفخ معده و اختلال خواب او مي‌شود. چاي، قهوه و شكلات از موادغذايي است كه بايد در دوران شيردهي كمتر مورد استفاده قرار گيرد.
لبنيات اگرچه منبع خوبي از كلسيم و ديگر ريزمغذي‌هاست اما برخي انواع لبنيات باعث ايجاد دل‌درد در كودكان مي‌شود. حذف اين منابع غذايي توسط مادر هيچگاه توصيه نمي‌شود اما لازم است انواعي از آن كه اين علائم را تشديد مي‌كند كمتر مورد استفاده قرار گيرد.
سير و پياز از موادغذايي است كه طعم شير را تغيير مي‌دهد بنابراين كودك ممكن است در اين هنگام از تغذيه با شير مادر امتناع كند.
زياده‌روي در مصرف منابع غذايي ويتامين ث، منجر به بروز بثورات پوستي مي‌شود بنابراين موادغذايي مانند آناناس، گوجه‌فرنگي، پرتقال، گريپ‌فروت و ليمو لازم است كمتر مصرف شود. سبزيجاتي مانند كلم، خيار، گل‌كلم و بروكلي باعث انتقال مواد نفخ‌زا از شير به كودك شده و موجب دل‌درد مي‌شود.
بادام زميني از دانه‌هاي روغني است كه احتمال بروز واكنش‌هاي آلرژيك را بخصوص در كودكان كم سن و سال افزايش مي‌دهد بنابراين بهتر است اين ماده غذايي در دوران شيردهي نيز مصرف نشود.
ماهي‌هاي آب شيرين به دليل افزايش احتمال آلودگي، منبع غذايي مفيدي در دوران شيردهي محسوب نمي‌شود. ضمن اينكه لازم است قبل از مصرف گوشت چربي آن به‌طور كامل جدا شود.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)